Grønn liste til stortingsvalget i Hordaland

– Vi skal sette et grønt preg på valgkampen med klar motstand mot oljeboring og gasskraftverk og støtte til energisparing og fornybar energi. Miljøsaken må stå øverst på agendaen i årets valgkamp, mener Sondre Båtstrand som topper den grønne listen.

– Én grønn stortingsrepresentant vil utgjøre en langt større forskjell enn enda en representant fra de tradisjonelle partiene. Om alle som faktisk ønsker en grønn politikk stemmer på et grønt parti, kan Miljøpartiet De Grønne passere sperregrensen. Vi skal gjøre vårt for å gjøre partiet kjent, og jeg er strålende fornøyd med listen vi har satt sammen til valget.

– Noen vil si at det er bortkastet å stemme på et lite parti som Miljøpartiet de Grønne. Jeg mener at det er bortkastet å stemme på andre partier dersom man ønsker grønn politikk, sier fylkesleder og tredjekandidat Øyvind Strømmen. – Et godt valgresultat vil også gjøre MDG bedre rustet til fylkes- og kommunevalget, og kan gi uttelling i form av grønn politikk også på lokalplan.

Her er Miljøpartiet De Grønnes liste til stortingsvalg i Hordaland 2009:

1: Sondre Båtstrand, Bergen.
25 år, master i sammenliknende politikk, vitenskapelig assistent og undervisningsassistent ved UiB, lokallagsleder og nasjonal talsperson for MDG.
2: Sunniva Kambestad, Ullensvang.
19 år, kommer fra en fruktgård på Nå i Hardanger. I høst flyttet hun til Bergen for å studere historie og kulturfag ved Universitetet, aktivt med i Natur og Ungdom siden hun var 15 år.
3: Øyvind Strømmen, Samnanger.
28 år, gift, har to barn. Arbeider som journalist, skribent, oversetter, webdesigner og selvstendig næringsdrivende, og har bakgrunn fra Natur og Ungdom og belgiske Groen! (søsterparti til MDG)
4: Ellen Tveit, Sveio.
38 år, gift, har 3 barn. Driv økologisk gard med ca 100 sauer på Eltravåg i Sveio. Har tidlegare vore biblioteksjef og redaktør i lokalavisa.
5: Tom Sverre Tomren, Meland.
Prest og miljøaktivist, tidligere kommunestyrerepresentant (KrF) og leder av Naturvernforbundet i Hordaland. For tiden bosatt i Kamerun.
6: Ida Bøe Olsen, Bergen
7: Frode Strønen, Jondal
8: Aslaug Moi Frøysnes, Bergen
9: Tore Bergum, Ullensvang
10: Annette Münster, Lindås
11: Kyrre Sørensen, Bergen
12: Mia Ørsahl, Bergen
13: Henrik Hysing, Osterøy
14: Laura Drivdal, Bergen
15: Gunnar Kvåle, Os
16: Kari Mostad, Kvam
17: Erik Halvorsen, Lindås.
18: Susanne Urban, Bergen.
19: Arve Myklebust, Sveio
20: Åse Møller-Hansen, Bergen