Miljøpartiet De Grønnes liste til fylkestingsvalget i Hordaland

Tom Sverre Tomren går rett frå misjonstilværet i Kamerun til første plass på Miljøpartiet De Grønne sin liste til fylkestingsvalget i Hordaland

Han forklarer: ”De fire åra i Afrika har gjort meg sterkare i trua på at vi må prioritere miljøløysingar når vi skal bygge morgondagens samfunn. Eg har fulgt        godt med i både Fylkes og Melandspolitikken, og det eg har sett har gjort meg sikker på at vi treng ei ny politisk kraft i fylket vårt. I partiprogrammet legger  Miljøpartiet De Grønne vekt på at samfunnsutviklingen skal bygge på Miljø, Mangfold og et medmenneskelig samfunn.” På spørsmål om han trur det er mulig  for MDG å få mandater i Hordaland, svarar han kontant: ”Utan tvil. Historisk sett har alltid nye parti blitt til på grunn av nye typar utfordringar. Miljøpartiet    har blitt til fordi vi i vår tid står framfor miljøututfordringar som ingen av dei etablerte partia har vist seg i stand til å møte. Ute i verda har søsterpartia hatt ein  enorm vekst dei siste åra, og nå er turen komen til Noreg og Hordaland. Førstekandidat Tomren er prest og født i 1966.

På 2. plassen er Ellen Siren Bruarøy Hetleflåt fra Os som jobber i Norges Miljøvernforbund. Ellen er født i 1968 og hun har jobbet med å etablere  praktiske og effektive miljøtiltak i flere bedrifter samt mye annet.

På 3. plass er Øyvind Strømmen. Oppvokst og bosatt i Samnanger. Han er født i 1980, gift og har to barn. Arbeider som oversetter og journalist. Han er utdannet innen  journalistikk, midtøstenhistorie, religionsvitenskap og bibelsk hebraisk. Øyvind har tidligere vært landsstyremedlem i Natur og Ungdom og aktiv i det belgiske  grønne partiet Groen! Han er spesielt opptatt av bygdeutvikling, økologisk landbruk, internasjonalt samarbeid og energispørsmål.

På 4. plass er Gerarda Maria Doeke Boekraad som har jobbet i EU – parlamentet og er bosatt i Bergen. Født i 1964 og er for tiden student og mor.

På 5. plass er Frode Strønen, som er yrkesfisker og ble tildelt Hordaland Fylkes miljøpris i fjor. Frode Strønen er født i 1955 og har vært valgt inn i Kvam kommune som miljøpolitiker. Nå er han bosatt i Jondal.

Vi har gode folk på listen vår, og fleire av oss har politisk bakgrunn. Eg er viss på at vi kan være eit anstendig korrektiv, noko som sårt trengs i Fylkespolitikken. Vi lovar å gjøre vårt beste for at Hordaland blir prega av godt miljø, mangfold og et medmenneskelig samfunn, avsluttar Tomren.