Fotocredit:

Vil rulle ut plan for Norge etter oljen

– Ap, Høyre og FrP gambler med fremtidens arbeidsplasser når de lover at oljeeventyret skal fortsette inn i evigheten, sier Arild Hermstad. Han mener omstillingen til et grønt næringsliv må starte nå.

september 7, 2017

Hermstad, som er De Grønnes førstekandidat i Hordaland, deltok tirsdag på næringskonferansen «Alt er i endring» på Mongstad. En av talerne på konferansen var Fremskrittspartiets olje- og energiminister, Terje  Søviknes. Søviknes kunne melde om rekordmange søknader fra  oljeselskapene om nytt leteareal i TFO-ordningen i 2017.

Som konferansens tittel sier, så er verden i endring nå. Store land som Tyskland, Storbritannia og Kina går over til fornybar energi. Søviknes henger dessverre igjen i fortida når han vil bruke milliarder av kroner på å lete etter forurensende olje som ikke kommer til å være lønnsom om få år. I stedet burde han starte jobben med å skape framtidas næringsliv, sier Arild Hermstad.

Hermstad viser til at De Grønne mandag lanserte en plan for Norge etter olja. Planen viser hvordan vi kan skape 10 000 nye grønne  rbeidsplasser årlig i 15 år for å erstatte oljejobbene, og fikk nylig skryt for å være gjennomtenkt og offensiv av Aftenposten på lederplass.

Nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik, som også snakket på konferansen, uttalte at spørsmålet ikke var «hva vi skal leve av etter oljen, men hva vi skal leve av i tillegg til oljen». Hermstad mener dette viser at Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet er like som to dråper olje i oljepolitikken.

– Det var sjokkerende å høre Tajik oppfordre skoleelevene i salen til å ta oljeutdanning, noe som i praksis vil være å utdanne seg til  arbeidsledighet. De trygge jobbene finnes innen for eksempel fornybar energi, skipsfart og biobaserte næringer. Men skal vi utnytte mulighetene som finnes der kan vi ikke fortsette å kanalisere ressurser inn i oljen, sier Hermstad.

Etter konferansen dro Hermstad på besøk til forsyningsbasen CCB Mongstad. Basen er landet største forsyningsbase for olje- og gassvirksomhet. Selskapet forklarte blant annet at de var på kontinuerlig utkikk etter nye forretningsmuligheter, innen for eksempel havbruk og fornybar energi.

Alle, bortsett fra Søviknes og Tajik, skjønner jo at oljen ikke kommer til å vare evig. Politikernes oppgave er å legge til rette for ny grønn aktivitet, som disse selskapene kan betjene. Det er slik vi sikrer trygge arbeidsplasser, sier Hermstad.

Hermstad mener aktive statlig virkemiddelbruk for å skape etterspørsel og redusere risiko ved investeringer er viktig. I De Grønnes plan for Norge etter olja foreslår partiet å styrke en rekke ordninger som bidrar til dette i dag, i tillegg til å følge suksessoppskrifter fra andre land.