– Rystende om Fedje-vraket

Fotografert av MATEUS_27:24&25. Creative Commons-lisens. Navngivelse - Ikke-kommersiell - Del på samme vilkår, 2.0 Generisk

I en ny bok hevdes det at norske politikere ble advart om kvikksølven i ubåtvraket ved Fedje allerede i 1999. – Rystende, mener fylkesleder i De Grønne i Hordaland, Øyvind Strømmen.

I 2003 advarte den tyske ingeniøren Wolfgang Lauenstein norske myndigheter om kvikksølvet i ubåtvraket utenfor Fedje, et vrak som ifølge historisk arkivmateriale hadde 65 tonn flytende kvikksølv ombord. Først to år senere ble de første kvikksølvbeholderne funnet, 60 år etter at ubåten ble senket. Forventet levetid for beholderne er nettopp 60 år.

I en ny bok hevder journalist Hans Joachim Schilde imidlertid at Lauenstein advarte en rekke norske politikere om kvikksølvet allerede i 1999.  Tidligere ordfører på Fedje, Erling Walderhaug (H), er skremt: – Om en ikke reagerer på at det ligger 65 tonn kvikksølv på havbunnen på kysten ved Fedje så vet ikke jeg hva vi skal si om denne miljøvern-nasjonen, sier han til NRK.

Fylkesleder Øyvind Strømmen i Miljøpartiet De Grønne i Hordaland gir Walderhaug full støtte. – Dette er rystende. Dersom advarslene hadde blitt tatt på alvor kunne vraket for lengst ha vært hevet, mener Strømmen.