Verdens miljødag

De Grønne valgte å starte Verdens miljødag med å plante et tre på Sydneshaugen.

I fjor ble det mye oppstyr da byrådet fikk felt et flere hundre år gammelt hestekastanjetre ved Johanneskirken. Det treet får vi ikke tilbake, men grønne aktivister tok på verdens miljødag spaden i egne hender, og plantet et nytt tre like bortenfor. Trær gir trivsel, renser luften og er viktige for dyrelivet.

Dagen for treplantingen var ikke tilfeldig. Verdens miljødag er en FN-dag som har blitt markert over hele verden den 5. juni hvert år siden den ble innstiftet etter FNs miljøvernskonferanse i Stockholm 1972.

Miljøpartiet De Grønnes markering av miljødagen fortsetter med klimadebatt på Litteraturhuset, der Svein Skotheim presenterer boken Hva skjer? To besteforeldre på klimareise i Norge som han har skrevet sammen med Bente Bakke. Kom på Litteraturhuset kl 19!

Kompå Litteraturhuset kl 19!20130605VerdensMiljoedag

Miljøpartiet De Grønne Hordaland arrangerer et foredrag med påfølgende debatt om klima på Litteraturhuset. Verdens Miljødag er en FN-dag som har blitt markert over hele verden den 5. juni hvert år siden den ble innstiftet etter FNs miljøvernskonferanse i Stockholm 1972. Velkomst ved vår 1. kandidat til Stortingsvalget Tom Sverre Tomren. Svein Skotheim vil presentere boken «Hva skjer», som han har skrevet sammen med Bente Bakke. De to reiste Norge på langs for å skrive om miljø og klima, særlig om hva som kan gjøres for å redusere utslipp av klimagasser. De har sett hvilket seriøst arbeid for klima og miljø som gjøres mange steder i Norge, og det har gitt dem tro på at det er mulig å snu. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8293080051 Etter foredraget er det duket for debatt om klimautfordringer. I panelet sitter Olav Kvalheim (professor ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Bergen og medlem av Klimarealistene) og samfunnsdebattant Anders Waage Nilsen.

Tid: Onsdag 5. juni kl. 18.00 Sted: Litteraturhuset i Bergen (rommet Alver)